Miért eheti a prius az olajat?
A történetünkben szereplő autó, kb 300.000 km-t futott és 10.000km alatt 4 liter 0W-20-as olajat fogyasztott el.
Vajon hogy jut ide el egy prius motor és hogyan orvosolható a probléma?
A motor szétszerelésekor az első, ami nyilvánvalóvá vált, az az, hogy a gyártó miért javasolja a hígabb olajat a motorba.
A priusosok és hibrid autó tulajdonosok közt komoly hitvita az olaj viszkozitás.
Technikai és műszaki tények alapján vizsgálva, vajon a 0W20 vagy az 5W30 a jobb választás?
A dugattyú és a gyűrűk kialakítását látva egyértelmű, hogy a 0W20 a célszerűbb választás. (2009-es évjárat)
Az olajlehúzó gyűrűk kialakítása miatt a hígabb olaj nagy
valószínűséggel jobban le tud folyni.
Ezek a motorok nagy pontosággal és strapabíróra vannak gyártva, ezért az olajfogyasztás kialakulásában biztosan szerepet játszik a túlfutattot kenőanyag és/vagy a nem megfelelő viszkozítású (túl sűrű) olaj használata.
Ettől egy kokszosodási folyamat indul el a lehúzó gyűrűkön, a használat mértékétől függően akár teljesen meg is szünhet az olaj lehúzás a koksztól. Igy nem képes átjutni a dugattyú belső falára az olaj.
2010 környékén a Toyota módosított a dugattyún és a gyűrűkön, így a magasabb
vizskozitású olaj is könnyebben átcsorog.
A fenti módosítás miatt a jelenleg kapható gyűrű garnitúra nem jó az eredeti dugattyúra.
0.3 miliméterrel szélesebb lett a lehúzógyűrű szett az új verzióban.
A következő módón lett a motor javítva:
- Két kompresszió gyűrű cserélve
- Az eredeti lehúzók meg lettek tisztíva az olajkoksztól, lerakódásoktól
- Dugattyúk megtisztítva
A második kompresszió gyűrű „orros” kivitele szintén segít az olaj lehúzásban.
A javítás óta az autó nem fogyasztja az olajat. Az első oljacsere 10.000 km megtétele után volt, nem volt szükséges utántölteni.
A második olajcsere is hamarosan következik, eddig nem volt utántöltésre szükség 9.000 km megtétele alatt.
A priusok és egyéb Toyota hibridek esetén az olajfogyasztás okának mindig érdemes a leghamarabb utána nézni, így elkerülhetőek a komolyabb károk.
Ha ebben a kokszos állapotban marad a motor és további felrakódások keletkeznek, menthetetlenül elkopik és véglegesen tönkre megy. Nem érdemes megvárni!
Javaslatok:
- Minőségi üzemanyag (98,100, E5)
- 0w20 olaj
- rendszeres karbantartás ( szűrők, olajak, folyadékok cseréje)