Melyik gyertyát válasszam a hybrid autómba?

Gyakran vita téma a közösségi oldalakon, a Toyota Prius autókat kedvelők csoportjában, hogy milyen gyertyát tegyünk az autónkba.

Azt, hogy a gyári könyv mit ír egy hármas Prius vagyis az 1.8 HSD rendszerrel ellátott autók motorjába azt szinte minden műszaki ember tudja.

Jellemzően ez a gyári ajánlás: DENSO SC20HR11   (90.000 kilóméterenként cserélve)

Egy új típusú gyújtógyertya is rendelkezésre áll, egyre többen ismerik is: DENSO IXEH20TT

Árban számottevő különbség nem mutatkozik a két termék közt, de amit a Denso ígér az figyelemfelkeltő:

  • Az IXEH20TT típusú gyertyával  az új típusú elektróda kialakításnak köszönhetően, egy tökéletesebb égés megy végbe az égéstérben.
  • Magasabb nyomást eredményez a hengerben a tökéletesebb égés
  • A lángfront könnyebben terjed a jobb szikra miatt.

Ez az ígéret.

A valóságot pedig nézzük egy egyszerű tesztben. A teszt alany egy TouringSport 2014-es, 150ezret futott, feddhetetlen előélettel rendelkező Toyota Auris hibrid.

A teszt során kétszer lett az autóval ugyanaz az útvonal megtéve. Az első körben a 60.000 km-t futott gyári gyertyával, a második úton pedig az új gyertyával.

Mindkét esetben a megtett távolság 26.16KM

Első kör a gyári gyertyával SC20HR11

  • 22C külső hőmérséklet
  • 86C hűtő folyadék hőmérséklet
  • 34C a beszívott levegő hőmérséklete
  • 15.6V átlagos blokk feszültség induláskor
  • 55.34km/h átlagsebesség
  • 28.22mp menetidő
  • 3.6Lit/100km a kijelzett átlagfogyasztás

Második kör az úgynevezett TT gyertyával (Twin Tip)

  • 23C külső hőmérséklet
  • 85C hűtő folyadék hőmérséklet
  • 47C a beszívott levegő hőmérséklete
  • 15.4V átlagos blokk feszültség induláskor
  • 53.54km/h átlagsebesség
  • 29.19mp menetidő alatt
  • 3.5Lit/100km a fedélzeti számítógép szerint

Teszt módba rakva az autó hybrid rendszerét kiiktatva  a motorzaj erőssége:

  • 69.7 decibel a gyári gyertyával,
  • 69.5 dB a TT típusúval.

A legnagyobb gondossággal eljárva is a különbség elhanyagolható. Valószínűleg a teszt út is túl rövid volt.

Nem zárható ki annak a lehetősége azonban, hogy több ezer km megtételénél, vagy akár a jármű teljes élettartamára kivetítve,  már lenne számottevő eltérés,  ami igazolná a japánok laboratóriumban bizonyított eredményét.

A 60.000 km-t futott, kiszerelt gyertya
Az első kör eredménye, a régi gyertyával
A töltöttségi szint vissza érkezéskor, mindkét esetben egyforma volt.
Denso iridium gyertyák

 

2 hozzászólás “Melyik gyertyát válasszam a hybrid autómba?” bejegyzéshez

  1. Üdvözlom

    A Prius 2 1.5 hybrid 57Kw motornak a gyári gyertya tipusa mi pontosan_ Köszönöm

    Istvan

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük