Hibrid akku teszt házilag!

Toyota a szervizhálózatán belül kínálja a hibrid rendszer ellenőrzését idősebb autókra is,
garanciára jogosultaknak pedig a hybrid garancia kötést.
Ezzel a rendszer vizsgálattal azt az eredményt kapjuk, hogy jó a nagy akksink, vagy nem. Állapotot
nem közöl a rendszer.

Tehát továbbra is kérdés: Meddig tart egy nagy akkumulátor?

toyota-camry-nagy-akumulátor

34modulos, Toyota hibrid akupakk, Toyota Camry

Mennyibe kerül a Javítás? Milyen állapotban van most az akku?

Ezek olyan kérdések amik szinte minden leendő hybrid autó tulajdonost foglalkoztatnak.
Hadd kezdjem azzal, hogy az akkumulátor problémák egyáltalán nem gyakoriak.
Az akupakk aggodalom aránytalanul nagy a tényleges meghibásodási számhoz képest.

Talán a legproblémásabb a I-es generációs Prius modell, ahol
az ismert probléma ellenére is a gond ritkán  jeltkezett 150 ezer km megtétele előtt
A problémák nagy részét garancia időn belül javították.

A probléma oka az 1. Priusnál, hogy a cellákból az elektrolit
kipárolog, ami a hibridrendszer meghibásodáshoz vezetett.
Érintkezőkön figyelhető meg legjobban a kipárolgás, ami egy sárga, kocsonyás anyag.

toyota-hybrid-akkumulátor

Balra a II-es Prius moduljai, Jobbra az I-es Prius moduljai láthatók.

2004-től a hibát egyszerűen orvosolták,
egy tömítő gyűrűt helyeztek a kivezetések alá, ez okozza a két modell közti modulok
méret különbségét.

A méret eltérés miatt nehezen kivitelezhető
dolog az I-es generációs Prius javítása II-es generációs modulokból.
Bár láttunk már erre probálkozást, elég fura látvány.

prius-hybridakkumulator-javítás

Beszerelt Prius II-es modulok, Prius I-be.

II-es Priuszok HV akumulátora már jóval strapabíróbb, nagyobb teljesítményt nyújt.

A Prius akkumulátor sok egyedi akkumulátor tömbből áll,
minden blokk kb 15V-os, 1 blokk 2 modulból áll, 1 modul 6 cellát tartalmaz.

lexus-hibrid-akkumulator-javítás

6cella van 1db modulban.

hv-akksi-lexus

cella szétbontva

Egy akumulátor csomag körülbelül 650-750ezer ft-ba kerül.
Lexus modelleknél lehet nagyobb eltérés is az árnál.
A kiszerelés kb. 1 óra, beszerelés szintén ennyi kényelmes tempóban.

Működés közben a HV ECU figyeli az akkumulátor állapotát és figyelmeztető jelzést küld
amennyiben az akkumulátor teljesítménye elfogadható határ alá csökken.
Ez nem megnyugtató azok számára akik használt hybridet keresnek a piacon.

Ötlet gyűjtés után cégünk kidolgozott egy módszert az akkumulátor állapotának tesztelésére.
Sok ilyen “házi” módszert létezik,
minden esetben hozzá jutunk bizonyos információkhoz.

A logika, több új és használt hybrid jármű vizsgálatán,
és egy hibás akkumulátor pakkos, P3006 hibakodot jelző jármű
vizsgálatán alapszik, illetve ezekből nyert értékekek alapján.

Hibrid akku állapotfelmérés:

A teszt elvégzéséhez az első dolog amit tennünk kell az akkumulátor feltöltése.
Melegítsük a hybrid autónk motorját legalább 75fokig.
Tegyük D-be az irányváltó kart, bal lábbal lépjünk a fékre, jobb lábunkal
nyomjuk tövig a gázpedált. A számítógépes rendszer észleli, hogy a motor feleslegesen forog,
ezért töltési folyamatba kezd. Akkumulátorunk ahogy eléri a töltöttség maximális értékét
teljes gázpedál állásnál is vissza esik a fordulat. (intelligens rendszer)
Az energia monitoron egy teljesen töltött akkumulátort kapunk.

A merítési és terhelési folyamat egy kicsit bonyolultabb.

Húzzuk, vagy tapossuk be a kéziféket, tegyük az irányváltó kart
R-be (hátramenet) Lépjünk rá a gázra, ebben a pillanatban a hajtásért felelős
MG2 villanymotor a lehető legnagyobb energiát használja az autó mozgatására.

Ezt egy gyári Toyota szoftverrel amit hozzá kapcsolunk az autóhoz,  kontrollálni tudjuk,hogy az MG2-es villanymotor legalább 100-150 nm energiát fejtsen ki a hajtott kerékre.
Tartsunk egyenletes gázt.
A teszt akkor fejeződik be mikor az akkumulátor töltöttségi szintje 40% alá csökken
és beindul a benzinmotor.
A terhelési folyamatot többször megismételhetjük az akumulátor különböző töltöttségi szintjén.
A diagnosztikai (Techstream)eszközzel,  figyelve a kapott értékeket, felvételt is készíthetünk azt később elemezhetjük.

Véleményem szerint az akkumulátor állapotának a
jelzője a Minimum blokk feszültség a Maximum blokk feszültség közti különbség.

Toyota hybrid akku javítás.

Toyota hybrid akkumulátor állapot felmérés.

Max 0.20 V különbség 100% akupakk

0.45 V = 75%

0.70 V = 50%

0.95 V = 25%

1.20 V = lassan várható a “check hybrid system” felirat a műszerfalon

Ez megállapítás, Lithium akksis Prius +ra, és némely szintén lithiumos Lexus modellre nem vonatkozik.

Hybrid akkumulátor állapot felmérést is végzünk a művelet elvégzéséhez időpont egyeztetés szükséges,

kb 15-percet vesz igénybe: +36209454945